Dla większości gimnazjalistów telefon komórkowy z dostępem do Internetu jest narzędziem codziennego użytku. Obecność w wirtualnej przestrzeni ma olbrzymi wpływ na ucznia. Daje ona szeroki wachlarz możliwości korzystania z różnych usług (e-kontakty, e-zakupy, e-bankowość, e-telewizja, e-book, e-turystyka, e-kultura, e-nauka, e-praca).
Wśród nich wymienić można:
szybki dostęp do aktualnej i bogatej informacji,
przełamanie wielu barier (w tym czasowych i finansowych),
zdolność nieograniczonego kontaktowania się (z ludźmi z innych krajów, innych kultur),
doskonalenie umiejętności językowych,
poszerzanie horyzontów,
rozwijanie zainteresowań,
zabawa i in.
Wśród nich wymienić można:
manipulację,
ucieczka od realnego świata,
konieczność autoprezentacji,
dostęp do szkodliwych treści,
anonimowość,
przemoc, agresję,
piractwo,
hackerstwo,
hazard,
uzależnienia,
łamanie praw autorskich, plagiat,
wirusy.